KÖPVILLKOR
FÖR FÖRETAG
Köpvillkor VIOLA Investment group AB
Dessa allmänna villkor ("villkoren") gäller för köp mellan VIOLA Investment group AB, org. nummer 559460-0966 ("VIOLA") och näringsidkare ("köparen"), nedan gemensamt parterna.
1. Ingånget avtal
1.1 VIOLA tillhandahåller produkter inom häst och hästsport såsom stallinredning och hinder. Avtal ingås genom att köparen lägger sin beställning i VIOLAs webshop, med adress www.stallkraft.se, och att en offert sedan lämnas av VIOLA och att köparen accepterar offerten.
1.2 När köparen har accepterat offerten lämnad av VIOLA har köparen accepterat villkoren.
1.3 Efter ingånget avtal skickar VIOLA en orderbekräftelse till den e-postadress som köparen har uppgett.
1.4 Avtal kan även ingås genom köp direkt i webshoppen om köpet gäller mindre varor.
2. Betalningsvillkor och pris
2.1 Betalning sker i svenska kronor (SEK) genom faktura. Fakturan ska betalas inom 30 dagar. För det fall betalning inte är erhållen på förfallodagen utgår en dröjsmålsränta enligt Räntelag (1975:635).
2.2 Priset framgår av offerten. Priset är exklusive moms.
2.3 VIOLA har rätt att ta ut en påminnelseavgift samt ta ut ersättning för inkassokostnader med mera för det fall betalning inte erhålls på förfallodagen.
3. Leverans
3.1 Leverans sker med transportbolag, DHL, till adress angiven av köparen.
3.2 Priset för leverans till adressen angiven av köparen framgår av offerten, eller i webshoppen om det avser mindre varor.
3. 3 Leveranstiden är cirka två (2) månader från att betalningen har erlagts.
3.4 Transportvägen till köparen ska vara fri och avlastningsplats ska vara fri från hinder. Köparen ska även se till att transportvägen är tillgänglig trots väderpåverkan såsom snö och nederbörd. För det fall leverans inte kan ske som beror på köparen har VIOLA rätt att ta ut ersättning för extra kostnader som kan uppstå.
4. Försening
4.1 Vid försening av leverans från VIOLAs sida, ska VIOLA kontakta köparen per e post och tillsammans ska parterna komma överens om nytt leveransdatum.
5. Undersökningsplikt av varor
5.1 Köparen är ansvarig att undersöka varorna vid mottagen leverans för att se att fel inte föreligger. För det fall köparen vill åberopa upptäckta fel ska det göras enligt stycke 6. Reklamation.
5.2 Har köparen brustit i sin undersökningsplikt eller underlåtit att undersöka varorna förlorar köparen rätten till reklamation.
5.3 Risken för varan/varorna övergår till köparen vid mottagen leverans.
6. Reklamation
6.1 Köparen ska reklamera varorna skyndsamt vid upptäckt fel. Som skyndsamt räknas inom två månader från upptäckten.
6.2 Reklamation ska göra skriftligen till VIOLA, antingen per post till adressen
VIOLA Investmet group AB
Polkavägen 15
298 94 Linderöd
eller per e-post till ekonomi@stallkraft.se.
7. Fel på varan
7.1 Vid fel på varan ska VIOLA i första hand avhjälpa felet. Kan felet inte avhjälpas ska köparen erbjudas ett prisavdrag eller omleverans av varan/varorna.
8. Hävning på grund av bristande betalning
8.1 För det fall betalning inte erlagts efter påminnelse har VIOLA rätt att häva köpet. Detta då det utgör ett väsentligt avtalsbrott att inte erlägga betalning för en vara/varor som tillverkas efter köparens önskemål.
9.Force majeure
9.1 VIOLA ansvarar inte för förseningar eller inställda leveranser orsakade av omständigheter som VIOLA inte kunnat råda över.
9.2 En sådan omständighet kan exempelvis vara arbetskonflikt, krig, terroristattack, naturkatastrof eller extrema väderleksförhållanden, brand, trafikolycka eller fel eller försening i tjänster från transportbolaget eller underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter befriar VIOLA från skadestånd eller krav på andra ersättningar.
9.3 För det fall en situation, som framgår av 9.2, uppstår ska VIOLA kontakta köparen skyndsamt och informera om situationen.
10. Tvist
10.1 Vid tvist mellan VIOLA och köparen med anledning av ingånget avtal ska parterna i förstahand försöka lösa tvisten i samförstånd.
10.2 Kan parterna inte komma överens ska svensk lag och svensk domstol tillämpas.