KÖPVILLKOR
FÖR KONSUMENT
Köpvillkor VIOLA Investment group AB
Dessa allmänna villkor ("villkoren") gäller för köp mellan VIOLA Investment group AB, org. nummer 559460-0966 ("VIOLA") och privatpersoner ("konsumenten"), nedan gemensamt parterna.
1. Ingånget avtal
1.1 VIOLA tillhandahåller produkter inom häst och hästsport såsom stallinredning och hinder. Avtal ingås genom att konsumenten lägger sin beställning i VIOLAs webshop, med adress www.stallkraft.se, och att en offert sedan lämnas av VIOLA och att konsumenten accepterar offerten.
1.2 När konsumenten har accepterat offerten lämnad av VIOLA har konsumenten accepterat villkoren.
1.3 Efter ingånget avtal skickar VIOLA en orderbekräftelse till den e-postadress som konsumenten har uppgett.
1.4 Avtal kan även ingås genom köp direkt i webshoppen om köpet gäller mindre varor.
2. Betalningsvillkor och pris
2.1 Betalning sker i svenska kronor (SEK) genom faktura. Fakturan ska betalas inom 30 dagar. För det fall betalning inte är erhållen på förfallodagen utgår en dröjsmålsränta enligt Räntelag (1975:635).
2.2 Priset framgår av offerten. Priset är inklusive moms.
2.3 VIOLA har rätt att ta ut en påminnelseavgift samt ta ut ersättning för inkassokostnader med mera för det fall betalning inte erhålls på förfallodagen.
3. Leverans
3.1 Leverans sker med transportbolag, DHL, till adress angiven av konsumenten.
3.2 Priset för leverans till adressen angiven av konsumenten framgår av offerten, eller i webshoppen om det avser mindre varor.
3. 3 Leveranstiden är cirka två (2) månader från att betalningen har erlagts.
3.4 Transportvägen till konsumenten ska vara fri och avlastningsplats ska vara fri från hinder. Konsumenten ska även se till att transportvägen är tillgänglig trots väderpåverkan såsom snö och nederbörd. För det fall leverans inte kan ske som beror på konsumenten har VIOLA rätt att ta ut ersättning för extra kostnader som kan uppstå.
4. Försening
4.1 Vid försening av leverans från VIOLAs sida, ska VIOLA kontakta konsumenten per e-post och tillsammans ska parterna komma överens om nytt leveransdatum.
5. Undersökningsplikt av varor
5.1 Konsumenten är ansvarig att undersöka varorna vid mottagen leverans för att se att fel inte föreligger. För det fall konsumenten vill åberopa upptäckta fel ska det göras enligt stycke 7. Reklamation.
5.2 Risken för varan/varorna övergår till konsumenten vid mottagen leverans.
6. Ångerrätt och öppet köp
6.1 Konsument har rätt till ångerrätt inom 14 dagar enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Tidsfristen börjar löpa från det att konsumenten mottog varan/varorna. Ångerrätt föreligger inte för varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål eller som har en tydlig personlig prägel.
6.2 Blankett för att nyttja ångerrätten finns att hämta på Konsumentverkets hemsida, se https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och mallar/angerblankett.
6.3 Konsumenten har inte rätt till öppet köp.
7. Reklamation
7.1 Konsumenten ska reklamera varorna skyndsamt då konsumenten upptäckte felet eller borde ha upptäckt felet.
7.2 Reklamation ska göras skriftligen till VIOLA, antingen per post till adressen
VIOLA Investment group AB
Polkavägen 15
298 94 Linderöd
eller per e-post till ekonomi@stallkraft.se.
8. Fel på varan
8.1 Vid fel på varan ska VIOLA i första hand avhjälpa felet. Kan felet inte avhjälpas ska konsumenten erbjudas ett prisavdrag eller omleverans av varan/varorna.
9. Hävning på grund av bristande betalning
9.1 För det fall betalning inte erlagts efter påminnelse har VIOLA rätt att häva köpet. Detta då det utgör ett väsentligt avtalsbrott att inte erlägga betalning för en vara/varor som tillverkas efter konsumentens önskemål.
10. Skadestånd
10.1 VIOLA har rätt till skadestånd om konsumenten häver eller avbeställer varan/varorna. Detta då skada uppstår för VIOLA då de tillhandahåller måttbeställda varor efter konsumentens önskemål.
11.Force majeure
11.1 VIOLA ansvarar inte för förseningar eller inställda leveranser orsakade av omständigheter som VIOLA inte kunnat råda över.
11.2 En sådan omständighet kan exempelvis vara arbetskonflikt, krig, terroristattack, naturkatastrof eller extrema väderleksförhållanden, brand, trafikolycka eller fel eller försening i tjänster från transportbolaget eller underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter befriar VIOLA från skadestånd eller krav på andra ersättningar.
11.3 För det fall en situation, som framgår av 11.2, uppstår ska VIOLA kontakta konsumenten skyndsamt och informera om situationen.
12. Tvist
12.1 Vid tvist mellan VIOLA och konsumenten med anledning av ingånget avtal ska parterna i förstahand försöka lösa tvisten i samförstånd.
12.2 Kan parterna inte komma överens kan konsumenten vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Konsumenten kan vända sig till ARN via deras hemsida https://www.arn.se/konsument eller per post till adressen
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
12.3 Vid tolkning och tillämpning av dessa villkor samt vid tvist med anledning av parternas avtalsförhållande är det svensk lag som ska tillämpas.